MYSZKI

GRUPA 5-6 LATKÓW

"MYSZKI" to grupa 5-6 latków. Jest nas 20. Jesteśmy weseli i ciekawi świata.
Wraz ze swoimi Paniami:Ewą Surmińską i Anną Tokarek będziemy wspólnie się bawić , uczyć i poznawać świat.
Pomagać nam będą - Pani Małgorzata Kędzior i Agnieszka Górecka.


Harmonogram dnia w grupie MYSZEK



RAMOWY ROZKŁAD DNIA
7.00 – 8.00 - SCHODZENIE SIĘ DZIECI Ćwiczenia poranne . Stworzenie warunków do zabawy odpowiadającej zainteresowaniu dzieci

8.00 - 8.50 - ŚNIADANIE • spełnianie przez dzieci obowiązków – czynności porządkowe, • zestaw ćwiczeń porannych, • przygotowanie do śniadania - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych – opanowanie umiejętności mycia rąk, • czynności samoobsługowe, • doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku, • kulturalne zachowanie się przy stole,

8.50 - 9.50 ZAJĘCIA EDUKACYJNE • zajęcia dydaktyczne prowadzone zgodnie z programem wychowania przedszkolnego „Wokół przedszkola”.

09.50 – 10.10 – CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNO – PORZĄDKOWE • ubieranie się dzieci - wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy - zachowanie kolejności zakładania odzieży, • wdrażanie do samodzielności,

10.10 – 11.00 ZABAWA • zabawy dowolne na placu przedszkolnym, • zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń rekreacyjnych, • spacery, wycieczki, • zachowanie bezpieczeństwa, • przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie • w zależności od pogody zabawy dowolne w sali, oparte na spontanicznej aktywności dziecka i wspierające integrację
,
11.00 – 11.30 OBIAD • wdrażanie dzieci do samoobsługi, • wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych, • obiad - praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem, • zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw,

11.30 – 12.00 –RELAKSACJA • Czynności higieniczne odpoczynek poobiedni, • słuchanie/ oglądanie bajek relaksacyjnych

12.00 –13.45 REALIZACJA PROPOZYCJI DZIECI I NAUCZYCIELEK • praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym, zajęcia specjalistyczne, • zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
13.45-14.00- • PODWIECZOREK • wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania, • rozwijanie umiejętności samoobsługowych i estetycznych,

14.00 – 15.00 – ZAJĘCIA WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ SFERY INTELEKTUALNO - POZNAWCZEJ
Gry i zabawy wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny dziecka, usprawniające i korygujące wady wymowy dziecka, rozwijające zainteresowania dziecka otaczającym go światem





PAŹDZIERNIK





TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Jesień w sadzie
2. Jesień na działce
3. O sobie samym
4. Nasze zmysły


UCZYMY SIĘ PIOSENKI




"Jesień w sadzie i w ogrodzie"



1. Już na drzewach w sadzie i grządkach w ogrodzie
dojrzały przysmaki , które jemy co dzień.

Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
złota dynia , jabłko, śliwka i dojrzała gruszka./ x2

2. Pójdziemy z koszami, każdy coś przyniesie.
Czy już wszyscy wiecie ,co nam dała jesień?

Ref. Bakłażany, patisony, marchew i pietruszka,
złota dynia , jabłko, śliwka i dojrzała gruszka./ x2

"Tańcowała jesień"



1. Tańcowała jesień
W lesie zamaszyście.
Żółte, rude i brązowe
Z drzew zrywała liście.
Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień.

2. Postrącała w parku
Żołędzie, kasztany,
Rozrzuciła na trawniku
Liśćmi przysypanym.

Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień.

3. Tańcowała jesień
W sadzie, razem z deszczem.
Jabłek, gruszek nazrywała,
Lecz jej mało jeszcze.

Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień.

4. Z wiatrem się kłóciła,
Darła białe chmury,
Aż się słońce obudziło
I spojrzało z góry.

Ref. Tańcowała jesień,
Kolorowa jesień.

POZNAJEMY WIERSZ




"Mój przyjaciel"


Barbara Szelągowska



Radość wielka mnie rozpiera,
gdy mam obok przyjaciela.
On uważnie mnie wysłucha.
Wiem, że mogę mu zaufać.

Jak nikt inny mnie rozśmieszy,
w chwilach smutku mnie pocieszy.
To on zawsze mi doradza
i tajemnic mych nie zdradza.

Bez wahania mi pomoże
wtedy, gdy się czuję gorzej.
I niczego się nie boję,
kiedy obok niego stoję.

Lubię lekcje z nim odrabiać
i świat cały z nim poznawać.
Chętnie wszystkim się
z nim dzielę, bo jest moim przyjacielem.

POZNAJEMY LITERY I CYFRY



O,A,M,E,1,2,3,4





WRZESIEŃ





TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. Witajcie w przedszkolu!
2. Droga do przedszkola
3. Nadeszła jesień
4. Co robią zwierzęta jesienią?



UCZYMY SIĘ PIOSENKI




"Uwaga – czerwone światło!"




I. Czy to duże miasto, wioska czy osada,
kto uważnie chodzi, ten pod nic nie wpada!
Kolorowe światła obok skrzyżowania:
jedno iść pozwala, drugie iść zabrania.

Bądźmy uważni! Bądźmy ostrożni!

II. Przejście przez ulicę nie jest trudną sprawą:
najpierw spójrzmy w lewo, potem spójrzmy w prawo.
Jeśli nic nie jedzie, można iść bezpiecznie.
Ten drogowy przepis trzeba znać koniecznie!

Bądźmy uważni! Bądźmy ostrożni!

III. Ten czerwony sygnał przejść nam nie pozwala,
gdy czerwonym okiem patrzy na nas z dala.
A zielony sygnał oko ma zielone, mówi:
Bardzo proszę przejść na drugą stronę!
Bądźmy uważni! Bądźmy ostrożni!



POZNAJEMY WIERSZ




"Kolorowe znaki"


Krzysztofa Wiśniewskiego




Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym,
z rysunkiem czarnym jak pióra kawcze, mówią:
„Uważaj na mój rysunek!”
I są to ZNAKI OSTRZEGAWCZE.
Te duże koła z brzegiem czerwonym,
które z daleka widać od razu,
„Nie wolno!” – krzyczą głosem donośnym,
bo to są właśnie ZNAKI ZAKAZU.
Mniejsze zaś koła, z niebieską twarzą
i białą strzałką jak ptasi pazur, mówią stanowczo:
„Jedź, jak ci każę!”.
Dlatego są to ZNAKI NAKAZU.
A prostokąty oraz kwadraty,
te z tłem niebieskim, stojące z gracją,
INFORMACYJNE są to ZNAKI,
bo zawsze służą informacją.
Wiesz już, dlaczego duzi i mali
znaki drogowe widują co dzień?
Żeby bezpiecznie z dróg korzystali:
każdy kierowca i każdy przechodzień.
















KWIECIEŃ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

1. Wiosenne powroty.
2. Wielkanoc.
3. Wiosna na wsi.
4. Dbamy o przyrodę.


POZNAJEMY ZAPIS LITER I LICZB

litery: J,F,Ż
liczby: UTRWALAMY CYFRY 0-10

UCZYMY SIĘ PIOSENKI

"Wołanie wiosny".


1. Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.

Ref. Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące.

2. Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.

Ref. Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące.

3. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!

Ref. Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam
złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące.

"Koszyczek dobrych życzeń"

Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku,
a z barankiem gromada pisanek – dużo śmiechu i krzyku.
Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak.
Dziwi się biały baranek: O! Kto to wszystko będzie jadł??


Ref.: Mama, tata, siostra, brat – każdy coś z koszyczka zjadł,
a to taki jest koszyczek pełen dobrych życzeń.
Gdy życzenia złożyć chcesz, coś z koszyczka szybko bierz!
I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości!


Dawno temu prababcia tak samo koszyk przygotowała.
Był baranek i dużo pisanek, i kiełbaska niemała.
Ja to dobrze już teraz wiem, że koszyczek przemienia świat,
lecz babcia z dziadkiem dziwili się: kto to wszystko będzie jadł??

Kiedyś ja przygotuję koszyczek, aby spełniał życzenia.
Od pisanek kolory pożyczę, od baranka marzenia.
I tak zawsze już będzie wciąż, że w koszyczku pyszności są,
a mamy i babcie, i ciocie też z życzeniami dają go.


MARZEC





TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. Zwierzęta z dżungli i sawanny
2. Zwierzęta naszych pól i lasów
3. Marcowa pogoda
4. Wiosenne przebudzenia


POZNAJEMY ZAPIS LITER I LICZB



litery: Z, U, C, Ł
liczby: działania na odejmowanie i dodawanie zakresu 10

UCZYMY SIĘ PIOSENKI




"Dżungla".



I. Dżungla, dżungla,
taka wielka dżungla,
poplątane zwoje
dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo – wielkiej dżungli pan.

Ref.: Strusie mu się w pas kłaniają,
małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam,
Ambo tu i tam.

II. Ambo Sambo, doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich,
leśnych ulubieńców
w dłoni coś smacznego
zawsze ma.

Ref.: Strusie mu się...

"Zające".



I. W wielkim lesie na polanie – hop, hop, myk, myk, myk,
zając Szarak ma mieszkanie – hop, hop, myku, myk.
II. Szara pani zającowa – hop, hop, myk, myk, myk,
pod łopianem dziatki chowa – hop, hop, myku, myk.
III. Ten zajączek, Szaruś mały – hop, hop, myk, myk, myk,
wcale nie chce słuchać mamy – hop, hop, myku, myk.
IV. Właśnie schował się za wrzosem – hop, hop, myk, myk, myk,
tylko mu wystaje nosek – hop, hop, myku, myk.
V. Mała śliczna Szaronóżka – hop, hop, myk, myk, myk,
ciągle tańczy na paluszkach – hop, hop, myku, myk.
VI. A najmniejszy, Długouszek – hop, hop, myk, myk, myk,
płacze, bo go boli brzuszek – hop, hop, myku, myk.
VII. Biega szaraczkowa mama – hop, hop, myk, myk, myk,
tata ciągle jej pomaga – hop, hop, myku, myk.
VIII. Bo rodzice zajączkowie – hop, hop, myk, myk, myk,
troszczą się o dzieci swoje – hop, hop, myku, myk.

POZNAJEMY WIERSZ



"Gdzie jest żyrafa."



Na regale wielka księga,
Krzyś ze stołka po nią sięga.
Może dzięki niej odkryje,
jak żyrafa myje szyję.
Do czytania zuch się bierze
i co strona – inne zwierzę:
antylopy, bąk, ćmy, dorsze,
emu, foki, lecz najgorsze,
że – choć przejrzał ze stron dwieście –
nie ma żyraf. Gdzie jesteście?
Długa szyja, w chmurach głowa,
gdzie się taki olbrzym chowa?
Może wy przypadkiem wiecie?
Tak! Na końcu w alfabecie!

"O dwunastu braciach- marzec"



Marzec ze śniegu
ziemię uprząta
miotłą ze złotych
promyków słonka.
I wita ptaki
które wracają
do gniazd rodzinnych
z dalekich krajów.

STYCZEŃ





TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. Mijają dni, miesiące, lata
2. Zima i zwierzęta
3. Babcia i dziadek
4. Projekt Bezpieczeństwo zimą


POZNAJEMY ZAPIS LITER I LICZB



litery: I,L,T,D,K
liczby: 4,5,6,7,0

UCZYMY SIĘ PIOSENKI




"Biegnie miesiąc za miesiącem".



I. Biegnie miesiąc za miesiącem,
styczeń, luty, marzec.
W styczniu, lutym zimno,
marzec więc o wiośnie marzy.
I przychodzi wiosna.
Kwiecień zakwita kwiatami,
Tańczy z majem, tańczy z czerwcem,
razem z motylami.

II. Latem, w lipcu, lipy kwitną
miododajnym kwieciem.
W sierpniu żniwa, więc od sierpnia
miesiąc ten tak zwie się.
A we wrześniu kwitną wrzosy.
W sadach i ogrodach
mnóstwo warzyw i owoców.
ma dla nas przyroda.

III. W październiku zwykle bywa
piękna złota jesień.
Z drzewa listopad zrywa liście,
deszcze słoty niesie.
Grudzień jest miesiącem,
który przychodzi wraz z zimą,
ukochanym Mikołajem,
choineczką miłą.


POZNAJEMY WIERSZ



"Wróbelek"




Odleciały sobie ptaszki
hen, w dalekie strony.
Tylko wróbel na gałęzi
siedzi nastroszony

Oj, nie żałuj, miły ptaszku,
że zostałeś z nami.
Będziemy Cię zimą karmić
chleba okruszkami.


GRUDZIEŃ





TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. Idzie zima ze śniegiem
2. Idą święta
3. Projekt przyjaźń


POZNAJEMY ZAPIS LITER I LICZB



litry: Y,R



LISTOPAD





TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. Moja rodzina
2. Mój dom
3. Moje prawa i obowiązki
4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo
5. Jak wyglądał świat przed milionami lat

POZNAJEMY ZAPIS LITER I LICZB



litery: I,L,T,D,K
liczby: 4,5,6,7,0

UCZYMY SIĘ PIOSENKI




"Namaluję wielki dom" (sł. i muz. K. Gowik).




I. Maluję wielki dom.
Ściany ma, okna ma, dach czerwony.
A przed domem koty dwa,
a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją nam jak żywe:
puk, puk, puk, puk.
Mój dom po prostu jest prawdziwy,
bezpiecznie jest tu.

II. Nad domem słońce lśni,
ptaki dwa lecą gdzieś nad chmurami.
Tata z bratem w piłkę gra,
a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją…

III. Za oknem rośnie las,
pośród drzew idzie jeż i sarenka.
Babcia koszyk grzybów ma,
a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją…

IV. Już dom gotowy mam!
Taki dom, duży dom dla rodzinki.
Dziadek jeszcze niesie psa,
a w ogródku: mama i ja!

Ref.: Serduszka biją…

POZNAJEMY WIERSZ



"Dom rodzinny" Pawła Beręsewicza




Gdy jakiś straszek, strach, straszydło
chce, żeby życie mi obrzydło,
przyspieszam kroku, biegnę i…
przed nosem im zamykam drzwi.
Za tymi drzwiami
mama z tatą osłabią strachów moc herbatą,
serdecznym słowem, czułym gestem.
Tam się nie boję.
W domu jestem.


PAŹDZIERNIK





TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. Idzie jesień... przez ogród i sad
2. Idzie jesień... do zwierząt
3. Co z czego otrzymujemy
4. Idzie jesień... z deszczem

POZNAJEMY ZAPIS LITER I LICZB



litery: O,A,M,E
liczby: 1,2,3


UCZYMY SIĘ PIOSENKI




"Idą witaminki" (sł. i muz. K. Gowik).



I. Zapukała raz marchewka do przedszkola,
za marchewką idą groszek i fasola.
Z tyłu się marchewka toczy i przeciera złote oczy.
Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!

Ref.: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej rodzinki.
Samo zdrowie, samo zdrowie, każdy ci to powie!
Samo zdrowie, samo zdrowie, każdy ci to powie!

II. Nagle znowu do przedszkola dzwoni dzwonek,
a za drzwiami stoją warzywa spóźnione:
pomidory i koperek, dwa buraczki i selerek.
Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!

Ref.: Idą, idą…

III. Już pietruszka tańczy na chudziutkich nóżkach,
a kalafior wkroczył prosto do garnuszka.
Dzieci szybko myją ręce i czekają,
by czym prędzej z jarzynkami przy stolikach spotkać się.

Ref.: Idą, idą…


POZNAJEMY WIERSZ



"Kto odlatuje, kto zostaje?" E. Stadtmüller



Na łące pod lasem wielkie zamieszanie.
Kto poleci za morze? Kto w domu zostanie?
Pierwszy się szykuje bociek do podróży.
– Ja lecę! Ta zima okropnie się dłuży.
Śnieg łąki przykrywa, stawy zamarzają,
pod lodem się żaby niecnoty chowają.
Wrócę, kiedy wiosna zagości na łące.
Pa, me ukochane panny kumkające.
Leć ze mną, skowronku, bo nic tu po tobie,
jeszcze cię ta zima chłodem swym podziobie.
Popatrzył skowronek ze smutkiem na pole:
– Będę tęsknił – pisnął – ale wiosnę wolę.
Razem z nią do domu powrócę z daleka.
Lecisz z nami, wrono?
– Ja tutaj poczekam, − rzekła czarna wrona.
– Niestraszna mi zima.
Gdy piórka nastroszę, mróz się mnie nie ima.
Jaskółeczka mała chwilę się wahała:
– Chyba też polecę, choć zostać bym chciała.
Wszystkie muchy śpią już. Co poradzę na to?
Pofrunęły ptaki gromadą skrzydlatą.
Już żurawie klucze malują na niebie.
– Trzymaj się, wróbelku! Wrócimy do ciebie!
– Nie martwcie się o mnie – świergoli wróbelek.
– Wiecie, mnie do szczęścia potrzeba niewiele.
Nie zmarznę w cieplutkim, zimowym płaszczyku,
a obiad na pewno znajdzie się w karmniku.


WRZESIEŃ




TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. To jestem ja
2. Moja grupa
3. Moja droga do przedszkol
4. Idzie jesień... przez las, park


UCZYMY SIĘ PIOSENKI




" Dziękuję, proszę, przepraszam" (sł. i muz. J. Kucharczyk).



I. Każdy zna te słowa,
słowa bardzo piękne,
słowa, dzięki którym
żyje się przyjemniej.

Ref.: Dziękuję, proszę, przepraszam
– czarodziejskie słowa trzy,
mówię je bardzo często i często je mówisz ty.

II. Uczę brata, siostrę,
jak się zachowywać,
jak ładnie poprosić,
kiedy podziękować.

Ref.: Dziękuję, proszę…

III. Kiedy przez przypadek
kogoś obrazimy,
to go zawsze grzecznie
pięknie przeprosimy.

Ref.: Dziękuję, proszę…

POZNAJEMY WIERSZ



Ireny Róży Salach" Na pomoc!"




Gdy przytrafi się wypadek,
wiem, co trzeba zrobić.
Nauczyła mnie mama, do kogo zadzwonić.
Gdy się zderzą samochody, okradną Alicję,
997 stukam, dzwonię na policję.
Widać z okna ogień, chmurę jak noc czarną,
998 stukam, wzywam straż pożarną
Gdy ktoś złamie rękę, nogę,
albo się skaleczy,
999 to numer, gdzie pan doktor leczy.
A gdy w domu czasem potrzebuję pomocy,
do babci mogę dzwonić rano, wieczorem i w nocy
Przedszkolowo.pl logo