NUTKI

GRUPA 4-5 LATKÓW

"NUTKI" to grupa 4-5 latków. Jest nas 20. Jesteśmy weseli i ciekawi świata.
Wraz ze swoimi Paniami: Agatą Talar, Dorotą Konopacką i Anną Tokarek będziemy wspólnie się bawić , uczyć i poznawać świat.
Pomagać nam będzie - Pani Beata Kędzior.


Harmonogram dnia w grupie NUTKI



RAMOWY ROZKŁAD DNIA
7.00 – 8.00 - SCHODZENIE SIĘ DZIECI Ćwiczenia poranne . Stworzenie warunków do zabawy odpowiadającej zainteresowaniu dzieci

8.00 - 8.50 - ŚNIADANIE • spełnianie przez dzieci obowiązków – czynności porządkowe, • zestaw ćwiczeń porannych, • przygotowanie do śniadania - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych – opanowanie umiejętności mycia rąk, • czynności samoobsługowe, • doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku, • kulturalne zachowanie się przy stole,

8.50 - 9.50 ZAJĘCIA EDUKACYJNE • zajęcia dydaktyczne prowadzone zgodnie z programem wychowania przedszkolnego „Wokół przedszkola”.

09.50 – 10.10 – CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNO – PORZĄDKOWE • ubieranie się dzieci - wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy - zachowanie kolejności zakładania odzieży, • wdrażanie do samodzielności,

10.10 – 11.00 ZABAWA • zabawy dowolne na placu przedszkolnym, • zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń rekreacyjnych, • spacery, wycieczki, • zachowanie bezpieczeństwa, • przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie • w zależności od pogody zabawy dowolne w sali, oparte na spontanicznej aktywności dziecka i wspierające integrację
,
11.00 – 11.30 OBIAD • wdrażanie dzieci do samoobsługi, • wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych, • obiad - praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem, • zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw,

11.30 – 12.00 –RELAKSACJA • Czynności higieniczne odpoczynek poobiedni, • słuchanie/ oglądanie bajek relaksacyjnych

12.00 –13.45 REALIZACJA PROPOZYCJI DZIECI I NAUCZYCIELEK • praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym, zajęcia specjalistyczne, • zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,
13.45-14.00- • PODWIECZOREK • wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania, • rozwijanie umiejętności samoobsługowych i estetycznych,

14.00 – 15.00 – ZAJĘCIA WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ SFERY INTELEKTUALNO - POZNAWCZEJ
Gry i zabawy wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny dziecka, usprawniające i
korygujące wady wymowy dziecka, rozwijające zainteresowania dziecka otaczającym go światem


CZERWIEC

TEMATYKA KOMPLEKSOWA :
1.Niby tacy sami, a jednak inni.
2. Wakacyjne podróże.
3. Pożegnania nadszedł czas.
4. Sport.


UCZYMY SIĘ PIOSENKI :
,, Lato w kawiarence " sł. muz. B.Gowik

1. Za rogiem czeka lato w malutkiej kawiarence.
Popija słodki soczek, balonik trzyma w ręce.
I zaprasza na wakacje teraz, już.
Ref: Lato, ach lato, zaczaruj wszystkich nas!
Byśmy za tobą pobiegli w ciepły las.
Na mchu i ciepłej trawce przy tobie poleżeli.
Zaczaruj, dla nas morze, powędruj z nami w góry.
Popluskaj się w jeziorze, popatrz w chmury.
2. Już woła do nas lato, kapelusz ma na głowie.
I niesie dla nas lody w polewie malinowej!
,, Przyjeżdżajcie na wakacje teraz, już !"
Ref: Lato, ach lato...
3. I letnia dyskoteka, wesoła też zaprasza.
Z uśmiechem lato czeka, wakacje wita nasze!
Bo wakacje to atrakcje - teraz, już !
Ref: Lato, ach, lato...

UCZYMY SIĘ WIERSZA :
,, LETNIE WAKACJE" L. Łącz

Kiedy są wakacje i nie pada deszcz,
możesz gdzieś wyjechać, jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje - morze, góry, las,
gdzie tylko się znajdziesz, miło spędzisz czas.

Latem, złociste promienie słońca padają na ziemię.
Popatrz - rozwiały się chmury,
baw się i nie bądź ponury !

Morze - muszelki i piasek, góry, lub łąka za lasem,
Warmia - czekają jeziora, lato - już wyjechać pora!

MAJ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1 .Moja ojczyzna.
2. Moja miejscowość, mój region.
3. Łąka w maju.
4. Święto rodziców.


UCZYMY SIĘ WIERSZA:

,, Mama i Tata " J. Koczanowska

Mama i Tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca,
oraz cierpliwość, co nie ma końca.
Kochana Mamo, kochany Tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie i wszystkie psoty nam wybaczacie.


UCZYMY SIĘ PIOSENKI:

,,Kocham Cię"
Śpiewające Brzdące
1. Usiądź Mamo przy mnie blisko
i posłuchaj tych słów.
Ty z pewnością wiesz to wszystko,
jednak powiem to znów.
Ref: Kocham Cię, Ti Amo Je Taime
i nie pytaj mnie dlaczego tak jest,
Ty jesteś mą mamą, wspaniałą, kochaną
jedyną na zawsze i kochasz mnie też. x2
2. Popatrz Mamo w moje oczy,
usłysz w nich miłość mą.
Nawet bardzo późno w nocy
śpiewać będę Ci to.
Ref: Kocham Cię...

KWIECIEŃ
TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. Wiosenne powroty.
2. Wielkanoc.
3. Wiosna na wsi.
4. Dbamy o przyrodę.

UCZYMY SIĘ WIERSZA :

Były sobie kaczki, kaczki przedszkolaczki.
Pierwsza zobaczyła na krzaczkach ślimaczki.
Weszła między krzaczki - i szukajcie kaczki.
Druga chciała złowić na wędkę szczupaczka.
Chlupnęło! plusnęło!- Gdzie jest ta kaczka?
Trzecia kaczka wiozła na taczce kabaczki.
Kabaczki - bęc z taczki- i nie widać kaczki.
Teraz głośno kwaczą kaczki przedszkolaczki:
- ten , kto nas odnalazł, dostanie buziaczki.


UCZYMY SIĘ PIOSENKI:
1. Gdy przychodzi wiosna,
ciepła, uśmiechnięta,
to przychodzą razem z wiosną
wielkanocne święta.
Ref: Święta, święta, wielkanocne święta /x2
2. Barwne palmy wielkanocne
pysznią się w wazonie,
jajka w różne piękne wzorki
są przyozdobione.
Ref: Święta...
3. Jest koszyczek ze święconką
w nim kilka pisanek,
chleb, kiełbasa, chrzan i jajka,
cukrowy baranek.
Ref: Święta...
4. W poniedziałek wielkanocny
jest świetna zabawa.
Śmigus - dyngus wszystkich wodą
leje już od rana.
Ref:Święta...


MARZEC

TEMATYKA KOMPLEKSOWA

1. Zwierzęta z dżungli i sawanny.
2. Zwierzęta naszych pól i lasów.
3. Marcowa pogoda.
4. Wiosenne przebudzenie.


Uczymy piosenki


Nadeszła wiosna
sł.muz. J.Kucharczyk

1. Przyszła do nas wiosna - słoneczna, radosna.
Budzi kwiaty, budzi drzewa, ze skowronkiem śpiewa. /x2

2. Przywitała ptaki, bo właśnie wróciły,
gdy się tylko dowiedziały, że już nie ma zimy, / x2

3. Wiosennym deszczykiem kaczeńce podlewa
i przygląda się radośnie listeczkom na drzewach./x2

4. Teraz budzi żabki, pszczoły i chrabąszcze,
tańczy razem z motylkami na kwitnącej łące./ x2

5. Woła do niedźwiedzia: ,, wstawaj, misiu, wstawaj!
już wiosenne kwiaty kwitną, zielenieje trawa /x2

6. Idzie i łaskocze słońce promieniami.
Chodźcie dzieci, chodźcie dzieci, z wiosną się pobawić./x2


Uczymy się wiersza

"Nareszcie wiosna"
Autor: Bożena Forma

Spojrzał w okno mały Paweł,
a w ogrodzie wiosna:
świeżą trawę, przebiśniegi
w koszu nam przyniosła.

Obudziła pąki kwiatów
w parku i w ogrodzie.
Zapomnijcie moi mili
o śniegu i chłodzie.

Pożyczyła od słoneczka
garść ciepłych promieni,
gdy ogrzeje nimi ziemię,
świat się zazieleni.




LUTY


TEMATYKA KOMPLEKSOWA :
1. Baśnie, bajki, bajeczki.
2. Muzyka wokół nas.
3. Nie jesteśmy sami w kosmosie.
4. Pieniądze.



UCZYMY SIĘ PIOSENKI :

,,Mały muzyczny świat " sł. muz. K. Gowik

1. Niech nikt uszu nie zatyka, nie zatyka,
bo to moja jest muzyka, jest muzyka.
To muzyka z serca grana, taka piękna, roześmiana !
Ref : Już bębenek gra : daba dam, dam, dam.
Marakasy robią miły szum, szum, szum.
Trójkąt dzyń, dzyń, dzyń, nutki dzwoni mi,
a talerze brzęczą bardzo głośno : bum, bum, bum.
Mamo, tato, oto dla was jest muzyka.
To muzyka moich małych pięciu lat.
Chociaż głośno, niech nikt uszu nie zatyka,
bo gram o najlepszych chwilach, które tworzą mój mały świat.
2. Niech nikt oczu nie zamyka, nie zamyka,
bo to moja jest muzyka, jest muzyka.
Raz wesoła, raz smutnawa,
raz skacząca, a raz łzawa.
Ref : Mamo, tato...





UCZYMY SIĘ WIERSZA :

,, Przedszkolna orkiestra " A. Frączek

By zagrać z prawdziwą orkiestrą, nie trzeba być żadnym maestro,
wystarczy fantazji ćwierć deka. Słuchacze już biegną z daleka.
Bo Antek w parapet uderza i rocka grać na nim zamierza.
Jaś stuka zawzięcie w żeberka, aż grzejnik wywija oberka.
Staś biurko przerobił na bęben i bębni weń, nucąc kolędę,
a Krzysiek na nerwach gra tryle.
Przedszkolna orkiestra.
I tyle.























STYCZEŃ




TEMATYKA KOMPLEKSOWA:



1. Mijają dni, miesiące, lata.
2. Zima i zwierzęta.
3. Babcia i dziadek.
4. Zabawki.

UCZYMY SIĘ PIOSENKI:



"POMÓŻ PTAKOM."
muz. i sł. J. Kucharczyk

1. Zastukały ptaszki w okno:
Hejże, hejże dzieci!
Zima mrozem postraszyła,
śnieżek z nieba leci!

Ref: Dajcie ptaszkom ziarenek
i okruszków chleba!
Gdy na dworze zima,
ptakom pomóc trzeba.

2. Tata zbija z desek karmnik,
chleb szykuje mama,
słonecznika ziarna dzieci
wsypią tutaj zaraz.

Ref: Dajcie ptaszkom ziarenek...


UCZYMY SIĘ WIERSZA:



"KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA"
B. Forma

Kocham mocno babcię i dziadka -
to nie żarty moi mili,
dzisiaj im życzenia składam,
by sto latek jeszcze żyli.
Kiedy smutek mnie ogarnia
i wszystkiego mam już dosyć,
dziadek mocno mnie przytuli,
o to go nie trzeba prosić.

Gdy pomyślę o łakociach,
babcia zaraz coś upiecze.
Muszę przyznać, te wypieki
najwspanialsze są na świecie.
Babcia z dziadkiem w wolnych chwilach
przekazują wciąż wytrwale
swym kochanym wnukom, wnuczkom
rad życiowych całą gamę.



GRUDZIEŃ




TEMATYKA KOMPLEKSOWA:


1. Jak wyglądał świat przed milionami lat.
2. Idzie zima ze śniegiem.
3. Idą święta.
4. Prezenty.

UCZYMY SIĘ PIOSENKI:



,, DZYŃ, DZYŃ..."
sł. M. Broda - Bajak, muz. M. Konarski

1. Dzyń, dzyń - słychać dzwoneczki.
Szu, szu - jadą saneczki.
Skrzyp, skrzyp - ktoś się skrada,
paczki już wykłada.

Ref: Był biskupem Miry,
Mikołaj nasz Święty,
ludziom po kryjomu
rozdawał prezenty.
Teraz w noc grudniową
podarki przynosi
i by były grzeczne dzieci prosi.

2. Cyt, cyt - nadchodzi nocka.
Cii, cii - zamknij już oczka.
Psyt, psyt - przytul misia,
Święty przyjdzie dzisiaj.

Ref: był biskupem...


UCZYMY SIĘ WIERSZA:



,,Wiersz dla Mikołaja"

W mroźną noc grudniową,
wśród śnieżnej zamieci
para reniferów
z nieba do nas leci.

Ciągną piękne sanie
w złocistym zaprzęgu,
a w saniach Mikołaj
i worek prezentów.

Święty Mikołaju
na ciebie czekamy,
przez okno zmarznięte
ciągle wyglądamy.

Przyjdź do nas w gościnę,
szczerze zapraszamy.
Wierszyk ci powiemy
piosenkę zaśpiewamy.

A ty daj prezenty
rózgi odrzuć w kąt
i życz wszystkim dzieciom
kolorowych świąt




LISTOPAD



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Moja rodzina.
2. Mój dom.
3. Moje prawa i obowiązki.
4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo.

UCZYMY SIĘ WIERSZA



"RODZINNY SPACER " B.FORMA



Mama, tata,
ja i brat
na spacer idziemy.

Nawet kiedy
pada deszcz
wszyscy się śmiejemy.

Ze mną razem
bawią się
tata, brat i mama.

Taka moja
właśnie jest
rodzina kochana.


UCZYMY SIĘ PIOSENKI



"JAK DOBRZE MIEĆ RODZINĘ" sł.i muz.J Kucharczyk




1. Nigdy nie jestem sam,
bo rodzinę mam.
Gdy jest mi smutno i gdy jest źle,
rodzina wspiera mnie. / 2x

Ref.: Mama i tata przytulą do serca,
siostra i brat zabawią mnie.
Nawet gdy ktoś mi dokuczy, skarci,
cała rodzina kocha się.

2. Lepiej i łatwiej żyć,
gdy ktoś obok jest.
Kiedy zrozumie, pocieszy mnie
i zawsze pomóc chce. / 2x



PAŹDZIERNIK



TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. Idzie jesień przez ogród i sad.
2. Idzie jesień do zwierząt.
3. Co z czego otrzymamy.
4. Idzie jesień z deszczem.


UCZYMY SIĘ PIOSENKI




"Co przyniesie jesień?"




Przyszedł do nas wrzesień,
a z nim Pani Jesień,
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.

Kosz kolorów miała.
Listki malowała.
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.
Ref:
Jesień, jesień, jesień
- co nam dziś przyniesie?
Pędzlem namaluje kolorowy świat.

Jesień, jesień, jesień
-co nam dziś przyniesie?
Wiatr zawieje,
deszcz popada.
Kapu, kapu, kap.

Włosy wiatr poplątał,
listki nam posprzątał.
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.

Dmucha sobie z góry,
P oprzeganiał chmury.
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.
Ref:

Deszcz zapukał w okno.
Patrzcie! Listki mokną!
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.

Weź parasol w rękę.
Zanuć dziś piosenkę!
Bim, bam, bom,
bim, bam, bom.
Ref:


POZNAJEMY WIERSZ



"Jesienne liście " E. Szelburg Zarembina



Z tym jesiennym wiatrem,
tańczą sobie liście,
tańczą sobie tańczą,
czerwone złociście.

Z tym jesiennym wiatrem,
odtańczą daleko,
i nie skończą tańczyć,
aż za siódmą rzeką.

Aż za siódmą rzeką,
aż za siódma górą,
aż je śnieg przykryje,
grubą, białą chmurą


"Chodzi po lesie pogodna jesień "H. Bechler




Chodzi po lesie
pogodna jesień,
rozchyla niskie gałęzie.

Liczy na ścieżkach
spadłe orzeszki,
liczy na dębach żołędzie.

I na mchu siada,
z klonami gada,
gdzie jest orzeszków najwięcej.

Patrzy ciekawie,
ile na trawie
spadłych się liści ściele.

Ile rydzyków
niosą w koszyku
Kasieńka i Marcelek.


WRZESIEŃ



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Witajcie w przedszkolu.
2. Droga do przedszkola.
3. Nadeszła jesień.
4. Co robią zwierzęta jesienią?


UCZYMY SIĘ PIOSENKI




"Malowała jesień"




1. Malowała jesień w parku wszystkie liście,
na czerwono, brązowo, żółto i złociście.
La, la , la, la, la, la, la , la, la, la,
na czerwono, brązowo, żółto i złociście.

2. Przyleciała sroczka i usiadła z boku,
przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.
La, la , la, la, la, la, la , la, la, la,
przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.


POZNAJEMY WIERSZ



"Wrzesień "



Jeszcze lato nie odeszło,
a już jesień bliska.
Wrzesień milczkiem borowiki
skrył na wrzosowiskach.

Na polany rude rydze

stadkami wygonił
i rumiane jabłka strąca
raz po raz z jabłoni.








Przedszkolowo.pl logo