PSZCZÓŁKI

GRUPA 3,5 i 4 LATKÓW

Jesteśmy grupą "PSZCZÓŁKI" i jest Nas 23. Do przedszkola uczęszczamy od września 2020 roku, czyli to już rok, od kiedy jesteśmy Pszczółkami. Jak na Pszczółki przystało, jesteśmy bardzo pracowici. Najbardziej co lubimy to zdobywać nową wiedzę, poznawać świat, ale też lubimy się śmiać, bawić... i wiele, wiele innych rzeczy.
W poznawaniu świata i rozweselaniu Nas pomagają nam Pani Małgosia Greniuch i Pani Dorotka Konopacka. W naszej grupie mamy również niezastąpioną Panią Anie Stolarską, która jest jak dobra wróżka.


Harmonogram dnia w grupie PSZCZÓŁKI



RAMOWY ROZKŁAD DNIA

7:30 - 8:00 SCHODZENIE SIĘ DZIECI do przedszkola. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Zabawy integrujące grupę, ćwiczenia ogólnorozwojowe (rozwijające percepcję wzrokową, słuchową, ćw. artykulacyjne, oddechowe). Rozmowy na temat zgodny z zainteresowaniami dzieci.

8:00 - 8:25 ĆWICZENIA PORANNE, zabawy ruchowe, zabawy stolikowe. Prace porządkowe w sali. Przygotowanie do śniadania. Wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych – opanowanie umiejętności mycia rąk.

8:25 - 8:30 PRZYGOTOWANIE DO ŚNIADANIA: Sprzątanie sali, czynności samoobsługowe w ubikacji.

8:30 - 9:00 ŚNIADANIE: Czynności samoobsługowe i doskonalące umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku oraz kulturalnego zachowanie się przy stole. Wykonywanie czynności dyżurnego przez wybrane dzieci.

9:00 - 9:45 REALIZACJA ZADAŃ EDUKACYJNYCH W SALI LUB W OGRODZIE ZGODNIE Z PROGRAMEM PRZEDSZKOLNYM, ZAJĘCIA Z CAŁA GRUPĄ: zajęcia wychowawczo-dydaktycznych na dywanie i przy stolikach. Czynności ubieranie się dzieci - wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy - zachowanie kolejności zakładania odzieży (wdrażanie do samodzielności).

9: 45 - 9: 50 CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE W SZATNI: nauka ubierania samodzielnie butów i innych części garderoby.

9:50 - 11:25 POBYT W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM, W PARKU. GRY I ZABAWY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU, OBSERWACJA PRZYRODY, SPACERY, WYCIECZKI: zabawy dowolne na placu przedszkolnym. Zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń rekreacyjnych. Organizowanie wycieczek i spacerów. Wdrążanie do bezpiecznego zachowania się podczas wycieczek i spacerów. Rozwijanie i umacnianie w dziecku samoświadomości, min. przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie. Zajęcie ruchowe w sali (w razie niekorzystnej aury). Zajęcia indywidualne z dzieckiem zdolnym lub z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (pomoc psychologiczno-pedagogiczna). Przygotowanie do obiadu, czynności higieniczne.

11:25 - 11:30 PRZYGOTOWANIE DO OBIADU,CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE.

11:30 - 12:00 OBIAD: wspieranie samodzielnych działań dziecka, kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych. Wdrażanie dzieci do samoobsługi, wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych, praca nad prawidłowym posługiwaniem się sztućcami, zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw.

12:00 - 12:50 ODPOCZYNEK POOBIEDNI – słuchanie muzyki relaksacyjnej lub bajek.

12:50 - 13:00 PRZYGOTOWANIE DO PODWIECZORKU

13:00 - 13:25 PODWIECZOREK: Wdrażanie zasad higieny i kulturalnego zachowania. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych i estetycznych.

13:25 - 14:00 Gry i zabawy dydaktyczne, zabawy ze śpiewem, działalność plastyczna, zabawy w/g inicjatywy dzieci w kącikach tematycznych.

14:00 - 15:30 WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ SFERY INTELEKTUALNO – POZNAWCZEJ: Gry i zabawy wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny dziecka, usprawniające i korygujące wady wymowy dziecka, rozwijające zainteresowania dziecka otaczającym go światem. Stworzenie warunków do zabawy odpowiadającej zainteresowaniom dzieci. Praca indywidualna i zespołowa w zależności od potrzeb i możliwości dzieci. Rozchodzenie się dzieci.

TEMATYKA 2021/2022

CZERWIEC



TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1.Wszystkie dzieci są nasze
2. Na moim podwórku
3. Zbliżają się wakacje

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



’’DZIECI ŚWIATA’’



W Afryce, w szkole, na lekcji,
śmiała się dzieci gromadka,
gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
też w szkole, w chłodnej Grenlandii,
nie uwierzył, że są na świecie
gorące pustynie i palmy.

’’LOKOMOTYWA’’



Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:
Tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Uch - jak gorąco!
Puff - jak gorąco!
Uff - jak gorąco!
Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
A jeszcze palacz węgiel w nią sypie.
Wagony do niej podoczepiali
Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali,
I pełno ludzi w każdym wagonie,
A w jednym krowy, a w drugim konie,
A trzeci wagon pełen bananów,
W czwartym dębowe stoły i szafy,
W piatym słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy,
W szóstym – same świnki.
A tych wagonów jest ze czterdzieści,
Sam nie wiem, co się w nich jeszcze mieści.
Lecz choćby przyszło tysiąc atletów
I każdy zjadłby tysiąc kotletów,
I każdy nie wiem jak się wytężał,
To nie udźwigną, taki to ciężar.
Nagle - gwizd!
Nagle - świst!
Para - buch!
Koła - w ruch!
Najpierw -- powoli -- jak żółw -- ociężale,
Ruszyła -- maszyna -- po szynach -- ospale,
Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,
I kręci się, kręci się koło za kołem,
I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej,
I dudni, i stuka, łomoce i pędzi,
A dokąd? A dokąd? A dokąd? Na wprost!
Po torze, po torze, po torze, przez most,
Przez góry, przez tunel, przez pola, przez las,
I spieszy się, spieszy, by zdążyć na czas,
Do taktu turkoce i puka, i stuka to:
Tak to to, tak to to , tak to to, tak to to.
Gładko tak, lekko tak toczy się w dal,
Jak gdyby to była piłeczka, nie stal,
Nie ciężka maszyna, zziajana, zdyszana,
Lecz fraszka, igraszka, zabawka blaszana.

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



’’JUŻ W KOŃCU WAKACJE’’



I.Już w końcu wakacje
i piękna pogoda,
wyjedziemy więc czym prędzej,
bo każdej chwili szkoda.

Ref. Gdzie grzywy morskich fal,
gdzie słońca morski blask,
gdzie ptaków leśny chór
swym śpiewem wita nas.

II.Żegnamy się z panią,
z Maciusiem i z Anią,
gotowi, spakowani,
dziś w drogę wyruszamy.

Ref.: Gdzie grzywy…

III.Lecimy, jedziemy,
idziemy, płyniemy,
powietrzem, lądem, wodą,
Baby spotkać się z przyrodą.
Ref.: Gdzie grzywy…

MAJ



TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. Łąka wiosną
2. Wiosna na wsi
3. Znamy różne zawody
4. Moi rodzice

POZNAJEMY WIERSZE



’’ŻABKA’’



Raz wieczorem małe żabki,
kum, kum, kum, kum, kum, kum,
poszły razem na sadzawki,
kum, kum, kum, kum, kum, kum,
zamoczyły w wodzie łapki,
tak jak to potrafią żabki,
rechotały i kumkały,
a na koniec zaśpiewały.

Ref.: Kum, kum, kum…

II. Wtem bociany przyleciały,
kle, kle, kle, kle, kle, kle,
i cichutko się skradały,
kle, kle, kle, kle, kle, kle.
coraz bliżej do sadzawki,
aby złapać małe żabki.
Ale one to widziały
i szybciutko się schowały.

’’KURKA’’



I. Wyszła na podwórko kurka,
patrzy w niebo – a tam chmurka,
mała chmurka, szarobiała,
co ją wczoraj zmoczyć chciała.
II. Więc się kurka przestraszyła,
piórka swoje nastroszyła,
nóżką w ziemi pogrzebała,
do kurnika się schowała.
III. A w kurniku kogut siedział,
i o chmurce nic nie wiedział.
,,Co tu robisz moja kurko,
wychodź szybko na podwórko!’’

POZNAJEMY WIERSZE



''ŁĄKA"



Łąka tylu ma mieszkańców,
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
Tutaj kwiatek. O! Różowy!
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
więc zatańczymy z nimi chwilę.

KWIECIEŃ



TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. Chciałbym być sportowcem
2. Wielkanoc
3. Dbamy o przyrodę
4. Jestem Polakiem i Europejczykiem

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



’’CHCIAŁBYM BYĆ SPORTOWCEM’’



I. Biegam bardzo szybko,
w piłkę dobrze gram,
kim zostanę, już za chwilę
zaraz powiem wam.
Ref.: Sportowcem chciałbym zostać,
sportowcem chciałbym być,
trenować co dzień rano
Ii sprawnym zawsze być.
II. Chodzę też na judo,
wiele chwytów znam,
kim zostanę, już za chwilę
zaraz powiem wam.
Ref.: Sportowcem chciałbym zostać…
III. Jeżdżę na rowerze
i trenuję sam,
kim zostanę, już za chwilę
zaraz powiem wam.
Ref.: Sportowcem chciałbym zostać…
IV. Pierwsze już medale
na swej półce mam,
kim zostanę, już za chwilę
zaraz powiem wam.
Ref.: Sportowcem chciałbym zostać…

’’WIELKANOCNY KOSZYCZEK’’



I. Wśród kolorowych jajek baranek biały śpi,
przytulił się do baziek, Wielkanoc mu się śni.
Ref.: La, li, la, la, li, la, li, li, la,
Wielkanoc mu się śni.
II. Cukrowe ma futerko, cukrowe różki ma,
cukrowym małym dzwonkiem cukrowe piosenki gra.
Ref.: La, li, la…
III. A obok miały zajęć wystawił uszka swe,
wygląda, nasłuchuje, Wielkanoc zbliża się.
Ref.: La, li, la…
IV. Jest cały z czekolady, ubranko srebrne lśni,
położył się w koszyczku, Wielkanoc mu się śni.
Ref.: La, li, la…

POZNAJEMY WIERSZE



''GIMNASTYKA"



Gimnastyka to zabawa,
ale także ważna sprawa,
bo to sposób jest jedyny,
żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady
trzeba ćwiczyć – nie ma rady!
to dla zdrowia i urody
niezawodne są metody.

''BIEDRONKA"



Biedronka mała
robaczki spotkała:
z tym się przywitała,
temu pomachała,
tego zabrać chciała,
Z tym się pożegnała…
i do nieba poleciała.

MARZEC



TEMATYKA KOMPLEKSOWA



1. Chciałbym być muzykiem
2. Chciałbym być aktorem
3. Nadeszła wiosna
4. Wielkanoc

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



’’ZIELONA WIOSNA’’



I. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
i coś do ucha sobie szeptały.
Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,
kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.

II. Przyleciał bociek, usiadł na płocie
i do drugiego boćka klekocze.
Kle, kle, kel, kle, kle, kle, kle, kle, kle,
kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

III. Wszystko usłyszał mały wróbelek
I przetłumaczył na ptasie trele.
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
Wiosna, wiosna, znowu przyszła wiosna,
wiosna, wiosna jest już wśród nas.

’’WITAMY CIĘ WIOSNO’’



Już wszystkie dzieci spragnione słoneczka,
O wiośnie będzie ta pioseneczka,
O tej, co do nas z daleka szła,
Wśród drzew i krzewów, wśród wysokich traw

Ref. Witamy cię wiosno, pani kolorowa,
Pokaż nam, prosimy, jakie dary chowasz.
Soczysta zieleń i pachnące kwiaty,
A z daleka biegnie jelonek rogaty. /bis

Przy tobie wszystko budzi się do życia,
Leśne zwierzęta wychodzą z ukrycia.
Dziś wyruszamy podziwiać świat
Gdzie bratki, żonkile i piękny sad.

Ref. Witamy cię wiosno, pani kolorowa,
Pokaż nam, prosimy, jakie dary chowasz.
Soczysta zieleń i pachnące kwiaty,
A z daleka biegnie jelonek rogaty. /bis

POZNAJEMY WIERSZE



''TĘCZA"



A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atlasie?

-Słoneczko mnie malowało
Po deszczu, po burzy;
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.

Pożyczyło sobie farby
Od kwiatów z ogrodu;
Malowało tęczę - na znak,
Że będzie pogoda!

''BOCIAN"



Klekocze bocian bocianowej
W Afryce, nad rzeką
Czas się zbierać do podróży
Do Polski przecież daleko
Bociany wcześnie przyleciały,
wiosnę oznajmiły.

LUTY



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Jestem samodzielny w kuchni
2.W krainie baśni
3.Chcę być matematykiem

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



’’BAJKOWE MARZENIA’’


1. Są bajki i baśnie, cudowny świat,
gdzie żyją krasnale i wróżki.
I czy masz pięć latek, czy dużo lat,
to lubisz tak śnić do poduszki.
Tam możesz być, kim tylko chcesz,
i spełnić swoje marzenia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje marzenia.
1. Gdy smutno na dworze, gdy pada deszcz,
to w bajkach jest zawsze pogoda.
I nawet gdy złego coś dzieje się,
to zaraz ktoś uśmiech znów doda!
Bajkowy świat, inny niż nasz,
wszystko na dobre wciąż zmienia.
Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram,
powiedzmy swoje życzenia.

POZNAJEMY WIERSZE



''RAZ I DWA, RAZ I DWA"


Raz i dwa, raz i dwa,
pewna pani miała psa,
trzy i cztery, trzy i cztery,
pies ten dziwne miał maniery.
Pięć i sześć, pięć i sześć,
wcale lodów nie chciał jeść.
Siedem, osiem, siedem, osiem,
wciąż o kości tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
kto z was kości mu przyniesie?Może ja, a może Ty.
Licz od nowa: raz, dwa, trzy.

''KRÓLEWNA ŚMIESZKA"


W maleńkim domku mieszka
królewna Śmieszka.
Czy ściemnia się, czy dnieje,
królewna wciąż się śmieje.
I słychać: ,,Chi, chi! Cha, cha!’’,
królewna nóżkami macha
i trzyma się za brzuszek:
,,Oj, śmiać się, śmiać się muszę!’’

STYCZEŃ



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Zwierzęta są głodne
2. Zimowe zabawy
3. Babcia i dziadek

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



’’GŁODNY PTASZEK’’


I. Przyszła zima, śnieżna zima,
zasypał pola,
głodny ptaszek puka w okno
naszego przedszkola.
Ref.: Zima, zima, zima,
trzaskający mróz.
Wszystkie głodne ptaki
czas nakarmić już.
II. Zmarzły mu na mrozie nóżki,
zmarzły mu skrzydełka,
prosi o okruszki chleba
i domek z pudełka.
Ref.: Zima, zima, zima…
III. Zobaczyły ptaszka dzieci,
ziarenek nasypały
i przy wejściu do przedszkola
domek zbudowały.
Ref.: Zima, zima, zima…
IV. Siedzi ptaszek w ciepłym domku,
ziarenko w dziobie trzyma.
chciaby, aby była wiosna,
lecz wciąż mroźna zima.
Ref.: Zima, zima, zima…

''KIEDY BABCIA BYŁA MAŁA…"


I.Kiedy babcia była mała to sukienkę i fartuszek krótki miała.
Małe nóżki chude rączki i lubiła jeść cukierki oraz pączki.
Ref. I co, i co, że babcia nam urosła,
że lat ma trochę więcej niż ja i brat i siostra.
I co, i co, to ważne, że mam babcię,
że bardzo kocham ją i śpiewać lubię z nią.
II. A gdy dziadek był malutki, to nie nosił adidasów, tylko butki.
Nie miał wąsów ani brody, no i nie chciał jeść marchewki, tylko lody!
Ref. I co, i co, że dziadek urósł trochę,
że lat ma trochę więcej niż dwa plus trzy plus osiem.
I co, i co, to ważne, że mam dziadka,
że bardzo kocham go i lat mu życzę sto!
III. Dawno temu babcia z dziadkiem w piaskownicy się kłócili o łopatkę.
Dziś na spacer idą sobie, a gdy wrócą, ja im kawę dobrą zrobię.
Ref. I co, i co, że trochę nam urośli,
że nie są dzieciakami, że ważni z nich dorośli.
I co, i co, to ważne, że są z nami,
niech żyją długi czas i zawsze lubią nas.

POZNAJEMY WIERSZE



''SKRZYPI ŚNIEG"


Wietrzyk wieje: wiuuu, wiuuu, wiuuu,
chce obudzić cię ze snu.
Śnieżek skrzypi: skrzyp, skrzyp, skrzyp,
przykrył puchem ziemię w mig.
Jadą sanki: szur, szur, szur,
choć nie mają wcale kół.
Wróbel ćwierka: ćwir, ćwir, ćwir,
a na drzewie siedzi gil.

''BABCIA"


Gdy było mi smutno,
to mnie rozśmieszyłaś.
A gdy się nudziłem,
ze mną się bawiłaś.
Czytałaś mi książkę
z pięknymi baśniami.
Przytulałaś mnie,
gdy byliśmy sami.
I wiem o tym, babciu,
że ty kochasz mnie.
I Ty też pamiętaj,
że ja kocham cię.

GRUDZIEŃ



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. I.Domowi ulubieńcy
2. To już zima
3. Święta tuż – tuż

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



''TO MIKOŁAJ"



I.Kto zagląda w okno? Kto latarką świeci?
Kto patrzy przez szybkę, szuka grzecznych dzieci”
Ref.:To Mikołaj, to Mikołaj,
to Mikołaj Święty,
to Mikołaj, to Mikołaj
niesie nam prezenty
II.Kto swymi saniami aż z bieguna leci?
Kto puka do domów, szuka grzecznych dzieci?
Ref.:To Mikołaj…
III.Kto tu do nas jedzie w zimowej zamieci?
Rozgląda się w koło, szuka grzecznych dzieci?
Ref.:To Mikołaj…
IV.Kto wyciąga prezent pierwszy, drugi, trzeci,
kładzie pod choinkę tam gdzie grzeczne dzieci.
Ref.: To Mikołaj…

''ZIMA BIAŁA’’



I.Pada śnieg, biały śnieg,
puszyste ploteczki,
biały płot, biały dach,
białe choineczki.
Ref.: Zima, zima biała,
śniegiem posypała,
lodem skula wodę,
szczypie w nos i w brodę. (bis)
II.Dziadek Mróz woła nas:
,,Chodźcie na saneczki.
Bawmy si, cieszmy się,
Zzjeźdżamy z góreczki’’.
Ref.: Zima, zima biała…

POZNAJEMY WIERSZE



''ŚWIĘTY MIKOŁAJ"



Już Mikołaj grzeje sanie.
Czego pragniesz niech się stanie.
Każde z marzeń skrytych w głębi
święty Dziadek może spełnić.

''ZŁA ZIMA"



Hu! Hu! Ha! Na¬sza zima zła!
Płach¬ta na niej dłu¬ga, bia¬ła,
W ręku ga¬łąź oszro¬nia¬ła,
A na ple¬cach drwa...
Na¬sza zima zła!

Hu! Hu! Ha! Na¬sza zima zła!
A my jej się nie bo¬imy,
Da¬lej śnież¬kiem w ple¬cy zimy,
Niech pa¬miąt¬kę ma!
Na¬sza zima zła!

Hu! Hu! Ha! Na¬sza zima zła!
Szczy¬pie w nosy, szczy¬pie w uszy
Mroź¬nym śnie¬giem w oczy pró¬szy,
Wi¬chrem w polu gna!
Na¬sza zima zła!

LISTOPAD



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Pada deszcz
2. Dbamy o zdrowie
3. Tutaj rosły paprocie
4. Urządzenia elektroniczne

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



''BIAŁY ORZEŁ"



I.Jest taki kraj na mapie świata,
tam mieszkam ja mama i tata.
Nasz dom ma barwy biało czerwone,
a nasze godło to orzeł w koronie.
Ref.: Biały orle znieś się nad nami
Osłon kraj nasz swoimi skrzydłami,
by wszystkie dzieci czuły się bezpiecznie
i szczęście w naszych domach trwało wiecznie. 2x
II.Nasi dziadkowie tak łatwo nie mieli,
kiedy wrogowie już mknęli.
Dobrze jest w kraju wolnym się uczyć.
Nie dajmy wojnie już nigdy powrócić.
Ref.:Biały orzeł (…) 2x
III.Co dzień się uczę być lepszym Polakiem.
Grzeczną dziewczynkom i mądrym chłopakiem.
Jedynie jedność w życiu pomoże.
Będziemy silni jak w koronie orzeł.
Ref.:Biały orle (…) 2x

''SMOKO LOKO"



Słowa i muzyka: Danuta i Karol Jagiełło

I.Ma różową gładką skórę,
długi ogon I pazury,
ma ogromne skrzydła dwa
i dwie nogi, dwie nogi – tak jak ja.
Ref.: Smoko Loko, Smoko Loko to nasz smok,
Smoko Loko taki wielki, że aż szok,
Smoko Loko puszcza z nosa biały dym,
Smoko Loko – chcę się bawić z nim.
II.Ma ogromny gruby brzuch,
K którym śmiesznie wciąż porusza,
bardzo długi ogon ma,
którym kręci, którym kręci, raz i dwa.
Ref.: Smoko Loko, Smoko Loko to nasz smok (…)

POZNAJEMY WIERSZE



''BARWY OJCZYSTE"



Słowa: Czesław Janczarski

Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel- serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.

''KATAR"



Słowa: Jadwiga Koczaniwska

Dopadł katar Katarzynę
i nas także dopaść może.
Trzeba sprytnie go unikać,
bo z katarem żyć niedobrze.
A psik! A psik! – nos czerwony.
A psik! A psik! – głowa boli.
A psik! A psik! – precz z katarem,
zmykaj od nas jak najdalej.
Złapał katar Katarzynę,
a my złapać się nie damy,
niech sam sobie kicha, prycha,
my ważniejsze sprawy mamy.

PAŹDZIERNIK



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Jesień w sadzie
2. Jesień w ogrodzie
3. O sobie samym
4. Moje zmysły

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



''CZERWONY POMIDOREK"



I. Czerwony pomidorek
w ogrodzie sobie spał,
poduszkę z kropli rosy
pod główką swoją miał.
Gdy wyjrzało słońce,
otworzył oczka swe
i spostrzegł, że cebulka
dziś z nim zatańczyć chce.
Ref.: Pomidorek, pomidorek
bardzo dziś raduje się,
bo cebulka w złotej sukni
właśnie dziś zatańczyć chce.
Pomidorek, pomidorek
podskakuje ile tchu,
a cebulka w złotej sukni
chętnie w tym pomaga mu.
II. Usłyszał to ogrodnik,
otworzył okno swe
i ujrzał, jak pomidor
z cebulką bawią się.
Nie wierzył własnym oczom,
więc zaraz, z całych sił
uszczypnął się w policzek
i wtedy pewien by, że:
Ref.: Pomidorek…

''TAŃCZ ZE MNĄ"



I. Gdy brzmi piosenka,
tańczyć chcę.
Daj mi obie rączki swe.
Prawa ta, lewa ta,
dookoła
raz i dwa.
II. Gdy brzmi piosenka,
tańczyć chcę.
Daj mi obie rączki swe.
Lewa ta, prawa ta,
dookoła raz i dwa.

POZNAJEMY WIERSZE



''KASZTANOWY LUDZIK"



Trzy żołędzie, dwa kasztany
- z tego jestem zbudowany.
Z jarzębiny mam ozdoby.
Z szyszki but u lewej i prawej nogi.
Nóżki, rączki z wykałaczek,
a z orzeszka modny fraczek.
Taki właśnie kasztanowy
jestem piękny i stylowy.

''WIETRZYKU - PSOTNIKU"



Wiatr zapukał w okno, do dzieci:
,,Halo, hej maluchy, jak leci?
Nie chce mi się biegać po polach,
Przyjdę do waszego przedszkola.’’

Nie! nie! nie!
Wietrzyku-Psotniku
-masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie,
kałuże osuszyć,
i liście posprzątać,
bez ciebie cóż zrobi jesień?

,,A ja chcę rozkręcić zabawki,
albo rozkołysać huśtawki.
Wolę dmuchać w trąbki, piszczałki,
zbudzić wasze misie i lalki.’’

Nie! nie! nie!
Wietrzyku-Psotniku
-masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie,
kałuże osuszyć,
i liście posprzątać,
bez ciebie cóż zrobi jesień?


WRZESIEŃ



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Witajcie w przedszkolu.
2. Droga do przedszkola.
3. Nadeszła jesień.
4. Co robią zwierzęta jesienią?

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



''PRZYWITAJMY SIĘ WESOŁO"



Przywitamy się wesoło,
zaklaszczemy raz, dwa, trzy,
przywitamy się wesoło,
zaklaszczemy ja i ty,
przywitamy się wesoło,
już tupiemy raz, dwa, trzy,
przywitamy się wesoło,
już tupiemy ja i ty.
Hop, hop, dzień dobry,
witam wszystkich was,
cwałujemy, jak koniki,
już muzyka woła nas.

''WIEWIÓRKA"



I. Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz oczka czarne.
Nie bójże się, pokaż w lesie,
gdzie masz swą spiżarnię.
Wszędzie mam, tu i tam,
czego chcecie, to wam dam.
Fik – myk! Hyc – hyc!
II. Czego chcecie, to wam da.
Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rude łapki,
jeśli łaska, sypnij z góry
orzeszków do czapki.
Dałabym nawet sześć,
lecz co w zimie będę jeść?
Fik – myk! Hyc – hyc!
III. Był orzeszek, nie ma nic!
Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rudy pyszczek,
tu na ziemię rzuć uprzejmie
kila ładnych szyszek.
Szyszki masz tu i tam,
wejdź na sosnę, urwij sam,
Fik – myk! Hyc – hyc!
Były szyszki, nie ma nic!

POZNAJEMY WIERSZE



''JESIEŃ"



Jest w lesie chateńka,
przed chatka sarenka,
był zając tam szary,
i drugi do pary,
sosna jak wielkolud,
maleńki krasnolud,
pod grzybkiem się schował,
zwierzątka rachował.

''CZYSTE RĘCE"



Dziś od rana plusk w łazience,
To maluchy myją ręce.
Najpierw w wodzie opłukują,
Potem mydłem nasmarują.
Znowu woda- istny cud!
W umywalkę puk, puk, puk!
Jeszcze tylko kran zakręcę
I już czyste moje ręce.

TEMATYKA 2020/2021

CZERWIEC



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Łąka wiosną
2. Wiosna na wsi
3. Znam różne zawody
4. Moi rodzice

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



''JUŻ WAKACJI NADSZEDŁ CZAS"


I. Żółty kolor, jak radosne słonko,
Co na niebie latem jasne i gorące.
Kolorowych kwiatów wszędzie pełno jest.
Ciepłe słońce wita lato z nami też.
Ref. Już wakacji nadszedł czas.
Lato, lato wita nas. 4x
II. A niebieski, to jest kolor nieba.
Nieba dużo tutaj nam potrzeba.
No bo nieba zawsze tak wesołe jest,
Kiedy słońce świeci a nie pada deszcz.
Ref. Już wkacji…6x

POZNAJEMY WIERSZE



''JEDZIEMY NA WAKACJE"


Jedziemy na wakacje
do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko
o piękną pogodę.
Jedziemy na wakacje
nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki
przynieś, falo, w darze.
Jedziemy na wakacje
w te góry wysokie.
Nie chowajcie się, szczyty,
za mgłą, za obłokiem.
Jedziemy na wakacje
Na Mazury? Może!
Wyjrzyj z krzaków, prawdziwku,
czekaj na nas w borze!

MAJ



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Łąka wiosną
2. Wiosna na wsi
3. Znam różne zawody
4. Moi rodzice

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



"BOCIAN"


I. Bocianie, bocianie,
Przybyłeś dziś do nas,
Witają cię dzieci
I łąka zielona.
II. Dostojne twe nogi
Stąpają po trawie,
Czarno- białe pióra
W słońcu lśnią ciekawie.
III. Tak jak ty wysoko
nogi podnosimy,
kle, kle zaśpiewamy,
z tobą, boćku miły.

POZNAJEMY WIERSZE



"ŻABKI"


Przed groźnym boćkiem
cztery żabki małe
do stawu skakały.
Pierwsza- hyć!
Druga- hyć!
Trzecia- hyć!
Bociek nad nią stoi,
już otwiera dziób,
a ona do wody chlup!
Ona- myk,
ona-bryk
bociek nie ma nic!

KWIECIEŃ



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Chciałbym zostać sportowcem
2. Chciałbym być kosmonautą
3. Dbamy o Ziemię
4. Jestem Polakiem i Europejczykiem

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



"ŚWIAT W NASZYCH RĘKACH"


I. Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki
Ref. Cały świat jest w naszych rękach 2x
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
II. A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło
Ref. Cały świat …. 2x
III. Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć
Ref. Cały świat… 3x

"UFOLUDEK"


I. Ufoludek mały
zielone ma ręce,
o nim zaśpiewamy
właśnie w tej piosence.
Ref. Ufo, ufo, ufoludek
to nie żaden krasnoludek,
to nie lalka, nie pajacyk,
może kiedyś go zobaczysz.
II. Ufoludek mały
cały jest zielony,
ciekawie spogląda
w różne świata strony.
Ref. Ufo…
III. Ufoludek do nas
miło się uśmiecha,
chce się z nami bawić,
wcale nie ucieka.
Ref. Ufo…

POZNAJEMY WIERSZE



"ŚRODOWISKO"


Środowisko to jest wszystko,
co znajduje się dokoła,
czyli lasy, łąki, pola.
Aby chronić środowisko,
dbamy, żeby było czysto.

"MOJA MIEJSCOWOŚĆ"


Czy to miasto, czy to wieś,
wielkie bloki, małe domy,
najważniejsze, by prócz domu,
mieć rodzinę i znajomych!

MARZEC



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Chciałbym być matematykiem
2. Chciałbym być muzykiem
3. Bawimy się w teatr
4. Wiosna idzie przez świat

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



"MUYZYKA"



I. W domu gra muzyka
od samego rana,
śpiewa woda w kranie,
śpiewa moja mama.
II. Idę do przedszkola,
wiat piosenkę śpiewa,
z nim śpiewają ptaki,
z nim śpiewają drzewa.
III. Wszędzie gra muzyka,
w domu i na dworze,
śpiewaj razem z nami,
jeśli tylko możesz.

"MARZANNA"


I. Marzanna odchodzi,
a z nią groźna zima.
Słoneczko na niebie
mocniej grzać zaczyna.
II. Dosyć mamy śniegu,
dosyć mrozów mamy,
dlatego do wody
marzannę wrzucamy.
III. Nie żal nam jej wcale,
niech ją porwie rzeka.
Śpieszmy się, przecież
wiosna na nas czeka.

POZNAJEMY WIERSZE



"WYSOKI CZY NISKI?"


Coś jest duże, a coś małe,
coś jest czarne, a coś białe.
Jedno tłuste, inne chude,
tamto cienkie, a to grube.

"PTASZKI DO GNIAZD"


Idzie wiosna po świecie,
piszą o niej w gazecie.
Ma zziębnięte paluszki
i we włosach kwiatuszki.
Biega boso po trawie,
trzyma ptaki w rękawie.

STYCZEŃ



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Zwierzęta są głodne
2. Zimo, baw się z nami
3. Babcia i dziadek

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



"GŁODNY WRÓBELEK"



I. Przekrzywia głowę,
wesoło ćwierka.
Czy może macie
coś dla wróbelka?

Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir,
la, la, la, la, la.
Kto dla wróbelka
ziarenka ma?

II. Wołają dzieci:
,,Pewnie, że mamy!
Przez całą zimę
o ptaki dbamy’’.

Ref.: Ćwir…

"BABCIU, DROGA BABCIU"



Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My tupiemy tup-tup-tup
Teraz babciu ty to zrób!

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My klaszczemy raz dwa trzy
Teraz babciu zrób to ty.

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My skaczemy raz, dwa, trzy
Teraz babciu podskocz ty!

Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My całuski damy ci,
Teraz babciu daj nam ty!


POZNAJEMY WIERSZE



"ŻYCZENIA"



Dziś dla babci słońce mamy.
I całuski dla dziadziusia.
Dziś życzenia wnuczek składa.
I piosenki śpiewa wnusia.
Aby babcia i dziadziunio w zdrowiu długo żyli.
Aby uśmiech dla nas mieli w każdej wolnej chwili.

"PTAKI W ZIMIE"



Puk, puk ptaszek w okieneczko:
,,Otwórz, otwórz panieneczko’’.
A panienka otworzyła
i ptaszynę nakarmiła.
A ptaszyna, wdzięczna za to,
śpiewała jej całe lato.


GRUDZIEŃ



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Czy smoki to dinozaury?
2. To już zima
3. Święta tuż – tuż

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



"MIKOŁAJ JEDZIE SAMOCHODEM"



Mikołaj, Mikołaj jedzie samochodem,
bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźną pogodę.
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

Mikołaj, Mikołaj lat ma już bez liku,
a prezenty dziś wiezie dzieciom w bagażniku.
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?
Hu, hu, ha, tralala, co to za Mikołaj?

"TUPU, TUP PO ŚNIEGU"



1. Przyszła zima biała,
śniegu nasypała
Zamroziła wodę,
staw pokryła lodem.

Ref. Tupu, tup po śniegu
Dzeń, dzeń, dzeń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka. /2x

2. Kraczą głośno wrony
Marzną nam ogony
mamy pusto w brzuszku
dajcie nam okruszków.

Ref. Tupu, tup…

3. Ciepłe rękawiczki
i wełniany szalik,
białej, mroźnej zimy,
nie boję się wcale.
Ref. Tupu, tup…

POZNAJEMY WIERSZE



"JEDZIE PANI ZIMA"



Jedzie pani Zima
na koniku białym,
spotkały ją dzieci,
pięknie powitały:

- Droga pani Zimo,
daj nam dużo śniegu,
to bałwanka dla Ciebie
ulepimy z niego.

"CHOINECZKA ZIELONA"



Choinka zielona,
pięknie przystrojona.
Święta blisko,
już tuż, tuż.
A pod gałązkami
aniołki z gwiazdkami,
na święta czekają już.

LISTOPAD



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Pada deszcz
2. Dbamy o zdrowie
3. Domowi ulubieńcy
4. Urządzenia w moim domu

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



"WIATR I CHMURKI"


Tam za lasem, tam za górką,
wiatr dokuczał małym chmurkom,
aż się chmurki rozpłakały
i deszcz padał przez dzień cały.

"PRZYJACIEL"



I. Mam małego pieska,
w mym pokoju mieszka.
Kiedy kładę się do łóżka,
śpiewam mu do uszka.

Ref.: Przyjaciela mam
i nie jestem sam.

II. Z mamą dbam o niego,
Jest moim kolegą.
Piesku, cieszę się ogromnie,
Że trafiłeś do mnie.

Ref.: Przyjaciela…

III. Na rodzinny spacer
drogą, polem, lasem
pieska zawsze zabieramy.
Dobrze, że cię mamy.

Ref.: Przyjaciela…

POZNAJEMY WIERSZE



"CICHO - GŁOŚNO"



Nasze rączki klaszczą: tapu, tap,
cicho klaszczą: tapu – tapu, tap,
głośno klaszczą, cicho klaszczą,
właśnie tak, właśnie tak.

Nasze nóżki tupią: tupu, tup,
cicho tupią: tupu – tupu, tup,
głośno tupią, cicho tupią,
właśnie tak, właśnie tak.

"WIATR I CHMURKI"



Tam za lasem, tam za górką,
wiatr dokuczał małym chmurkom,
aż się chmurki rozpłakały
i deszcz padał przez dzień cały.

PAŹDZIERNIK



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. Jesień w sadzie
2. Smaczne warzywa
3. Jaki jestem
4. Moje zmysły

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



"WARZYWA"



Dla Oli marchewka,
Buraczki dla Krzysia
pomidory chętnie
Zaraz zje Marysia

Ref. Warzywa, warzywa
W nich witamin wiele,
Zjadaj je codziennie,
Nie tylko w niedziele.

A dzieci codziennie
Warzywa zjadają.
Warzywa są zdrowe,
Dużo siły dają

Ref. Warzywa, warzywa ….

Ogórek dla Tomka,
Cebula dla Tadka,
Zielona sałatę
Chętnie zje Agatka

Ref Warzywa, warzywa……

"NASZE ZMYSŁY"



I. Nosem oddychamy-
raz, dwa, raz i dwa,
każdy zapach rozpoznamy-
raz, dwa, raz i dwa.

II. Uszy słyszą dźwięki-
raz, dwa, raz i dwa,
także słowa tej pioseki-
raz, dwa, raz i dwa.

III. Patrzymy oczami-
raz, dwa, raz i dwa,
kształty i kolory znamy-
raz, dwa, raz i dwa.

IV. Usta- ważna sprawa-
raz, dwa, raz i dwa,
oddychamy, rozmawiamy-
raz, dwa, raz i dwa.

POZNAJEMY WIERSZE



"TO JEST ANIA"


To są Ani rączki, a to nóżki jej,
tutaj ma paluszki,
w każdej rączce pięć.

To Ani sukienka, a to buty jej.
Ania się uśmiecha.
Ania żegna się.

"MOJE CIAŁO"



Głowa, noga, ręka, głowa,
rączki dwie, rączki dwie.

Brzuszek, plecy, noga,
nogi dwie, nogi dwie.

WRZESIEŃ



TEMATYKA KOMPLEKSOWA


1. To jestem ja
2. Moja grupa
3. Moja droga do przedszkola
4. Idzie jesień… przez las, park

UCZYMY SIĘ PIOSENKI



"JESTEM SOBIE PRZEDSZKOLACZEK"



Jestem sobie przedszkolaczek,
Jestem ważny – dużo znaczę,
Na bębenku marsza gram,
Ram tam tam, ram tam tam.

Mamy tu zabawek wiele,
Razem bawić się weselej,
Bo kolegów dobrych mam,
Ram tam tam, ram tam tam.

Mamy klocki, kredki, farby,
To są nasze wspólne skarby,
Bardzo dobrze tutaj nam,
Ram tam tam, ram tam tam.

Tu jest miejsce dla każdego,
Każdy naszym jest kolegą,
Razem w grupie miło nam,
Ram tam tam, ram tam tam.

"NA SKRZYŻOWANIU"



1. Zielone światło,
jak liść zielone,
teraz przejść mogę
na drugą stronę,
i trzymam mocno
mamę za rękę,
nucąc wesoło
swoją piosenkę.

Ref.: Światła drogowe
znaki nam dają,
światła drogowe
do nas mrugają,
i teraz głośno
powiem wam:
nigdy przez ulicę
nie przechodzę sam!

2. Czerwone światło,
jak mak czerwone.
Stop! Nie przechodzę
na drugą stronę.
Cierpliwie czekam
i mamy rękę
wciąż mocno trzymam,
nucąc piosenkę.

Ref.: Światła drogowe…

POZNAJEMY WIERSZE



"PSZCZÓŁKI"



My jesteśmy pszczółki małe, pszczółki małe, pszczółki małe
Stroje mamy doskonałe, doskonałe, bzzzzzzzzzzz
Czarne pasy, żółte brzuszki, żółte brzuszki, żółte brzuszki
My jesteśmy łakomczuszki, łakomczuszki, bzzzzzzzzzzz

"RĄCZKI KLASZCZĄ"



Rączki klaszczą
Rączki klaszczą klap, klap, klap
Nóżki tupią tup, tup, tup
Tutaj swoją główkę mam
A na brzuszku bam, bam, bam
Tutaj swoje uszka mam
Oczka patrzą tu i tam
Buzia robi am, am, am
A na nosku sobie gram.


Przedszkolowo.pl logo