SÓWKI


SÓWKI to grupa 5-6 latków.
Mamy nadzieję, że będą wspaniale się czuły w naszym przedszkolu."SÓWKI" będą bawić się,uczyć i poznawać świat wraz ze swoimi Paniami: Martą Kowalską, Ewą Warchał i Celiną Greniuch. Pomagać będzie im również Pani Basia Kucharska.





Harmonogram dnia w grupie SÓWEK:



6:00- 8:00 Schodzenie się dzieci do przedszkola. Zabawy dowolne służące realizacji pomysłów dzieci. Zabawy integrujące grupę, ćwiczenia ogólnorozwojowe (rozwijające percepcję wzrokową, słuchową, ćw. artykulacyjne, oddechowe). Rozmowy na temat zgodny z zainteresowaniami dzieci.

7.50:00 - 8:00 Zabawy ruchowe przy muzyce.

8:00 - 8:10 Przygotowanie do śniadania.

8:15 - 8:45 Śniadanie.

8:45 - 9:30 Realizacja zadań edukacyjnych w sali lub w ogrodzie zgodnie z programem przedszkolnym,zajęcia z cała grupą.

9:30 - 10:40 Pobyt w ogrodzie przedszkolnym, w parku. Gry i zabawy na świeżym powietrzu, obserwacja przyrody,spacery, wycieczki.


10:40 - 10:50 Czynności samoobsługowe w szatni (ubieranie się i rozbieranie).

10:50 - 11:00 Przygotowanie do obiadu,czynności samoobsługowe.

11:10 - 11:25 Obiad.

11:25 - 12:15 Odpoczynek poobiedni – słuchanie muzyki relaksacyjnej lub bajek.

12:15 - 13:30 Gry i zabawy dydaktyczne, zabawy ze śpiewem, działalność plastyczna, zabawy w/g inicjatywy dzieci w kącikach tematycznych.

13:10 - 13:30 Przygotowanie do podwieczorku. Podwieczorek.

13:30- 15:00 Stworzenie warunków do zabawy odpowiadającej zainteresowaniom dzieci. Praca indywidualna i zespołowa w zależności od potrzeb i możliwości dzieci. Rozchodzenie się dzieci.

MAJ

Tematyka kompleksowa:

1.Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?
2.Czyim domem jest łąka?
3.Jak daleko pada jabłko od jabłoni?
4.Czego dzieci potrzebują do szczęścia?

Uczymy się piosenki:

"Najwspanialsi"

1. Moja mama, dobra wróżka, sok przynosi mi do łóżka.
Tatę to mam bohatera, na wycieczki mnie zabiera.
Moja mama piękna taka, zawsze dla mnie ma buziaka.
Tata mnie za rękę bierze, jeździ ze mną na rowerze.
Ref.: Będę taka sama.
Będę taki sam.
Bo najlepszych rodziców w świecie mam!

2. Moja mama tak czaruje, że się obiad sam gotuje.
Tata także chce czarować – wspólnie obiad przygotować.
Moja mama czyta baśnie, gdy nie mogę zasnąć właśnie.
Tata ma pomysłów wiele na soboty i niedziele.
Ref.: Będę taka sama… (bis)


3. Naleśniki w czekoladzie na talerzu mama kładzie.
Tata wnosi torby duże, a dla mamy – piękne róże.
Mama co dzień dba o wszystko i jest zawsze przy mnie blisko.
Tata za to zna pół świata, uczy siostrę, mnie i brata.

Ref.: Będę taka sama… (bis)

Uczymy się wiersza:


„Mama i tata”

Mama i tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca,
oraz cierpliwość, co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.









KWIECIEŃ


1.O czym marzą zwierzęta?
2.Jakie wzory i kolory lubią pisanki?
3.Kto obroni słonia?
4.Jak być eko?



Uczymy się piosenki:

"Kłótnia wielkanocna"
1.Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.

2.Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.

3.Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują

4.Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.

5.Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.


Uczymy się wierszyka:

"Na wsi"

Po podwórku chodzą kurki,
Bardzo ostre ich pazurki,
Każda w ziemi czegoś szuka,
Znaleźć ziarnko, to jest sztuka!
Dalej w głębi jest sadzawka,
Wokół niej zielona trawka,
Pędzą po niej oszalałe,
Hałaśliwe gąski białe.
A w zagrodzie małe świnki,
Wesolutkie mają minki,
Wciąż biegają, pochrumkują,
Widać dobrze się tu czują.
Środkiem dumnie sunie krowa,
Na pastwisko iść gotowa,
Bo na wieczór każdy czeka,
Żeby dała dużo mleka.
Jeszcze w stajni stoją konie,
Gospodarze dbają o nie,
Karmią, czyszczą i siodłają,
Leśne ścieżki objeżdżają.
Ale, najważniejszym w tym rejonie,
Nie są krowy ani konie,
Tylko wierny piesek Burek,
władca wiejskich podwórek





MARZEC


TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1.Dlaczego w marcu jest jak w garncu?
2.Gdzie ubiera się Pani Wiosna?
3.Z czego to jest zrobione?
4.Jakie wzory i kolory lubią pisanki?

UCZYMY SIE PIOSENKI:


"Wiosna w ogródku”

1.Grabie i łopaty zimą spały w szopie
Wiadomo, że wtedy grządek nikt nie kopie.
Nagle przeszła wiosna na dwór je wygnała,
Kiedy pracowały, ona planowała.

Refren:

Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie.
A nim się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa,
Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać.

2.Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą.
Grabie i łopaty męczą się i pocą.
Taczki i konewki także się zwijają
Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.

Refren (x2):

Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie.
A nim się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie.
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa,
Kwiaty będą kwitnąć, ptaki będą śpiewać

UCZYMY SIE WIERSZA:


„ Wiosna”

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: - Przyjedzie pewno furą
Jeż się najeżył srodze: - Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: - Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: - Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
- Skąd znowu - rzekła sroka - ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
- Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
- A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
- Nieprawda, bo w karecie!
- W karecie? - Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną i szumią - Witaj wiosno






LUTY

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:


1.Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka.
2.Co łączy kurę i dinozaura?


UCZYMY SIĘ WIERSZYKA:


„ DINOZAURY”

Dinozaury to takie stworzenia,
których już od dawna na świecie nie ma.
Niektóre były duże, wielkości wieżowca,
a inne małe, na przykład jak owca.

Drapieżny tyranozaur był groźny szalenie,
jego się bało każde stworzenie.
Jak szedł to wokół ziemia drżała,
siał pośród zwierząt strachu bez mała.

Największe były brontozaury chyba,
ich szyje sięgały prawie do nieba.
Skubały listki z koron drzew,
smakował im także mały krzew.

Pterozaury to gady, które latały,
one naszym ptakom początek dały.
Diplodoki to gady pływające,
ich rozmiary były imponujące.

Dinozaury wyginęły miliony lat temu
i do dzisiaj nie wiemy czemu.
Krążą na ten temat różne spekulacje
i do końca nie wiadomo, kto ma racja

UCZYMY SIĘ PIOSENKI:



„KRAINA FANTAZJI”

1. Pytała dobra wróżka o wesele Kopciuszka:
Czy był tam Kot w Butach i Śpiąca Królewna?
Czy była na nim Śnieżka, która wśród krasnali mieszka?
Czy była Roszpunka?
Bo wróżka nie jest pewna.

Ref.: Bo kraina fantazji taka fajna jest!
Można tam tyle marzyć, ile tylko się chce!
Jeśli zwiedzić ją chcesz i ty,
czarodziejskie otwórz drzwi.
Wejdź i baw się, niech twój śmiech wesoło brzmi.
Jeśli zwiedzić ją chcesz i ty,
czarodziejskie otwórz drzwi.
Wejdź i baw się, niech twój śmiech wesoło brzmi

2. Ach, cóż to z tym weselem, wróżka pytań ma wiele!
Opowiedz jej zatem, bo nie ma pojęcia…
Czy byli Jaś z Małgosią, Baba Jaga i osiołek?
Czy jakiś czarodziej swe rzucał tam zaklęcia?

Ref.: Bo kraina fantazji…
3. Więc z wróżką tu siadamy i jej opowiadamy
o pięknym weselu i gościach Kopciuszka.
Tych dobrych wiadomości tyle dla niej już mamy,
że tańczy wesoło i cieszy się już wróżka.

Ref.: Bo kraina fantazji






STYCZEŃ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:


1.Czy można cofnąć czas.
2.Kto jest kucharzem leśnych zwierząt.
3.Kto to taki: mama mamy, tata taty?
4.Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?


UCZYMY SIĘ WIERSZA:


ŻYCZENIA DLA BABCI I DZIADKA

Dziś słoneczko jasno świeci, zima biała śpiewa
A w przedszkolu wnuki – dziadkom składają życzenia.
Wszystkim babciom, wszystkim dziadkom
Zdrowia, pomyślności, uśmiechów na co dzień
I dużo radości.

Żyj nam Babciu lat ze dwieście,
boś najlepsza w całym mieście.
Bądź więc zdrowa uśmiechnięta
- tego życzą Ci wnuczęta.

Dziś Dzień Dziadka, nie psocimy,
tylko dobrze Mu życzymy.
Całujemy serdecznie,
żyj nam Dziadku wiecznie.

Dziękujemy Wam dziadkowie, to bardzo Wam się chwali,
Żeście nam rodziców tak dobrze wychowali!
Bez was smutny byłby świat!
Żyj nam babciu, żyj nam dziadku
co najmniej dwieście lat!

UCZYMY SIĘ PIOSENKI:


NASI KOCHANI BABCIA I DZIADEK

1.Gdy babcia i dziadek idą na spacer, nie idą sami,
Bardzo się cieszą, że mogą w parku wędrować z nami.
Są uśmiechnięci i czasu mają zawsze tak wiele
jakby w tygodniu codziennie były same niedziele.

Ref. Babciu, dziadku poczekajcie zaraz przybiegniemy.
Na ławeczce pod kasztanem razem usiądziemy.
Opowiecie co tam słychać na szerokim świecie.
Jak zrozumieć trudne sprawy wy najlepiej wiecie.

2.Babcia i dziadek! Są zawsze blisko. Tak nas kochają,
że wszystkie siły i czas swój cały nam poświęcają.
A kiedy mamy jakieś kłopoty albo zmartwienie
możemy zawsze liczyć na pomoc i pocieszenie.



GRUDZIEŃ


TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1.Co cieszy Mikołaja?
2.Jakie sporty uprawia Pani Zima?
3.O czym w święta każdy z nas pamięta?
4.Który żywioł jest najważniejszy?

UCZYMY SIĘ WIERSZYKA:

Witaj Mikołaju, gościć Cię jest miło

Rok długi czekania, trochę się dłużyło



Cieszymy się bardzo żeś do nas przyjechał

Chociaż droga do nas tak bardzo daleka



Drogi Mikołaju Usiądź w tym fotelu

I odpocznij sobie Miły Przyjacielu


Posłuchaj piosenki, popatrz jak tańczymy

Gdy odsapniesz trochę też Cię zaprosimy


Specjalnie dla Ciebie dzisiaj niespodzianka

Deser, wspólne zdjęcia i ta rymowanka


To wszystko z serca Ci ofiarujemy

Za prezenty od Ciebie bardzo dziękujemy



UCZYMY SIĘ PIOSENKI:

ULICA ŚNIEŻYNKOWA

1.Opadły płatki na pieska w łatki
Czarno biały był teraz gdzieś się skrył
A tu sypie ścieg
I piesek znika śnieg go połyka
Oj gdzie jest nie wiem to miał być prezent
Ten pies pluszowy jest

Ref:I co i co i co Gdzie jest ten mały pies
Ja go znaleźć muszę
Spokojnie spokojnie spokojnie
Prezenty przecież mają duszę
Ulica Śnieżynkowa prezenty w sobie chowa
Ulica Śnieżynkowa zrozumie cię bez słowa

2.Kupiłąm jeża śmiesznego zwierza
Zieloniutki był teraz gdzieś się skrył
Na choince gdzieś
Jeżyka igły wśród igieł znikły
Oj gdzie jest nie wiem to miał być prezent
Czy wiesz gdzie jest ten jeż

Ref:I co i co i co Gdzie jest ten mały jeż
Ja go znaleźć muszę
Spokojnie spokojnie spokojnie
Prezenty przecież mają duszę
Ulica Śnieżynkowa prezenty w sobie chowa
Ulica Śnieżynkowa zrozumie cię bez słowa
Widziałam misia jak płakał dzisiaj:
„Pójdę sobie gdzieś dzieci nie chcą mnie
Stoję w kącie sam
Do sklepu wrócę z półki się rzucę"
Nie lubi siebie niechciany prezent
Gdy dzieciom uczuć brak

3.I co i co i co Gdzie jest ten mały miś
Ja go znaleźć muszę
Ostrożnie ostrożnie ostrożnie
Prezenty przecież mają duszę
Ulica Śnieżynkowa prezenty w sobie chowa
Ulica Śnieżynkowa zrozumie cię bez słowa
Serduszkiem swym wybieraj je
Serduszkiem swym wybieraj je
Ulica Śnieżynkowa ulica Śnieżynkowa






LISTOPAD


TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1.Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
2.Co powinien wiedzieć każdy Polak?
3.Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
4.Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?



UCZYMY SIE PIOSENKI:

Każde Polskie dziecko wie


1. Każde polskie dziecko wie,
że jego kraj się Polską zwie
Każde polskie dziecko wie,
każde dziecko wie.
Ref. I gdy usłyszy Mazurka pieśń,
Polsce na baczność oddaje cześć. 2x

2. Każde polskie dziecko wie,
że orzeł w polskim godle jest.
Każde polskie dziecko wie,
każde dziecko wie.

Ref. Biało-czerwoną wśród innych flag,
szybko rozpozna: to Polski znak! 2x


UCZYMY SIĘ WIERSZA:

Trzy Symbole

Każde państwo ma symbole
Flagę, godło, hymn
Po tym dziecko rozpoznaje
Narodowość w kraju swym

Hymnem Polski jest Mazurek
Pan Wybicki pisał go
Gdy na włoskiej obcej ziemi
Walczyć o nasz kraj tam szło

Flaga Polski z dawien dawna
Dwa kolory ma
Każdy to już zna
Biel u góry, czerwień pod nią

Godło Polski orzeł biały
Wokół tło czerwone
Na głowie korona
Skrzydła rozłożone

Wie, że polskiej ziemi
One przeznaczone
Biel oznacza czystość
Czerwień znakiem męstwa
Wiele Polska wycierpiała
Nim doszła do zwycięstwa





PAŹDZIERNIK


TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1.Jak jesienią dbać o zdrowie.
2.Kto może być nauczycielem?
3.W co się bawi z nami jesienny wiatr?
4.Jakie plany na jesień mają zwierzęta?




UCZYY SIĘ WIERSZYKA:


"Jesienny pociąg"


Stoi pociąg na peronie -
żółte liście ma w wagonie
i kasztany, i żołędzie-
dokąd z nimi jechać będzie?


Rusza pociąg sapiąc głośno.
Już w przedziałach grzyby rosną,
a na półce, wśród bagaży,
leży sobie bukiet z jarzyn.


Pędzi pociąg lasem, polem
pod ogromnym parasolem.
Zamiast kół kalosze ma,
za oknami deszcz mu gra.


O, zatrzymał się na chwilę!
Ktoś w wagonie drzwi uchylił
potoczył w naszą stronę
jabłko duże i czerwone.


UCZYMY SIĘ PIOSENKI:


„Jesienna zagadka”


1. Wiewiórka w dziupli przysiadła i liczy swe zapasy
bo zimą będzie je jadła, gdy śnieg pokryje lasy.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!

Ref.: Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,
co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?
Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?

2. Bociany mówią, że gniazdo nieczynne do wiosny,
a lecą stąd do Afryki, a każdy bocian radosny!
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!

Ref.: Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,
co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?
Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?

3. A jeżyk, gruby jak piłka, podreptał, gdzie lasek rośnie,
zakopał się pośród liści i chrapie tak, śniąc o wiośnie.
Czas jesieni wszystko zmieni, posmutnieje świat,
lecz zagadka rozwiązana!
Tak, tak, tak, tak, tak!

Ref.: Zagadkę zadam ci i powiedz mi, czy wiesz,
co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?
Co jesienią robi wiewiórka, bocian oraz jeż?




WRZESIEŃ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:

1.Co słychać w przedszkolu?
2.Jak być superbezpiecznym?
3.Jakie są moje supermoce?
4.Kiedy pani Jesień obchodzi urodziny?





UCZYMY SIĘ WIERSZYKA:


„ Na pomoc ”

Gdy przytrafi się wypadek,
wiem, co trzeba robić.
Nauczyła mnie mama,
do kogo zadzwonić.
Gdy się zderzą samochody,
okradną Alicję,
997 stukam,
dzwonię na policję.
Widać z okna ogień,
chmurę jak noc czarną,
998 stukam,
wzywam straż pożarną.
Gdy ktoś złamie rękę, nogę
albo się skaleczy,
999 to numer,
gdzie pan doktor leczy.
A gdy w domu czasem
potrzebuję pomocy,
do babci mogę dzwonić
rano, wieczorem i w nocy.





UCZYMY SIĘ PIOSENKI:


„SUPER SMYKI”

1. Olo powie ci wszystko o przyrodzie,
o drzewach, ptakach, chmurach i wodzie.
Olo bardzo lubi słońce, lubi deszcz.
I lubi, gdy się śmiejesz, z radości skacze też!
Jego spytasz więc, jak dbać o środowisko,
które kraje są daleko,
parki i ulice.
Poznasz świata wielkie tajemnice.
Poznasz świata wielkie tajemnice.
Ref.: Supersmyki to przyjaciele nasi są.
Chcemy poznać z nimi świat!
Każdy Supersmyk oczaruje wszystkich w mig!
Nudy już na zawsze będzie brak!



















Przedszkolowo.pl logo